Nu flyter den!
Nu har det som vanligt hänt mycket och då är det dags att skriva i bloggen, dock kom det inte in något inlägg förra veckan då det glömdes bort p.g.a. allt hårt arbete.
Det som hänt och är väldigt märkbart är den färg som vi målat på sen förra inlägget. På skrovet är det nu ytterligare två lager ren färg för ett bättre skydd då vi redan har målat med grundfärg. Däcket fick sig också en hel del färg, först och främst en grundfärg utspädd med förtunning och sedan en med ren färg (tillkom naturligtvis efter vi sågat klart däcket). Vi har även målat insidan och under däcket med grått för att skydda mot eventuellt vatten. Eftersom det var ett stängt utrymme var det viktigt med ventilation och filtermask som vi utrustade oss med.
Nu var det dags för första sjösättningen, båten flöt mycket fint och höll helt tätt. Därmed uppfylldes en av våra frågeställningar, kommer båten att flyta? Vi hängde på motorn som var en 8-hästare med kort rigg. Tyvärr gick den väldigt dåligt i vattnet med denna motor p.g.a. att motorn tappa vatten då sjeddan låg 6 cm ovanför skrovet.
Därför blev nästa moment att skära ur akterspegeln som vi sänkte med drygt 6.5 cm då det inte gör något om sjeddan hamnar lite under skrovet. När vi sjösatte nästa gång så upptäckte vi att båten hade spruckit i spacklet mellan akterspegen och bottenplywooden. Detta medförde att det började läcka in vatten. Men det läckte inte i mängder så vi kunde fortsätta med våran provkörning. Den gick otroligt mycke bättre och i och med att det blåste så kunde man inte ens gasa fullt då den gjorde bra fart men inte tål sjön bra.
Det som följde var att vi spacklade akterspegeln och bockade en aluminiumplåt då motorns höjd passade bra, plåten gjorde vi för att skydda akterspegeln mot påfrästningar från motorn vid gaspådrag. Vi gjorde också två stycken trekantsprofiler som vi stärkte upp akterspegen med så att den inte ska spricka igen.





Kommentarer
Trackback