Sista jobbet!
Denna veckans jobb har varigt intensivt för att hinna klart till presentationen. Vi började veckan med att bocka en plåt som vi satte fast med sikaflex och skruv i aktern för att täta den lilla sprickan som hade blivit i spacklet och för att förhindra vidare leckor. Vi slipade också av hela båten för att få bort alla ojämnheter. Där efter så målade vi hela båten på nytt för att få en extra fin yta.



Nu flyter den!
Nu har det som vanligt hänt mycket och då är det dags att skriva i bloggen, dock kom det inte in något inlägg förra veckan då det glömdes bort p.g.a. allt hårt arbete.
Det som hänt och är väldigt märkbart är den färg som vi målat på sen förra inlägget. På skrovet är det nu ytterligare två lager ren färg för ett bättre skydd då vi redan har målat med grundfärg. Däcket fick sig också en hel del färg, först och främst en grundfärg utspädd med förtunning och sedan en med ren färg (tillkom naturligtvis efter vi sågat klart däcket). Vi har även målat insidan och under däcket med grått för att skydda mot eventuellt vatten. Eftersom det var ett stängt utrymme var det viktigt med ventilation och filtermask som vi utrustade oss med.
Nu var det dags för första sjösättningen, båten flöt mycket fint och höll helt tätt. Därmed uppfylldes en av våra frågeställningar, kommer båten att flyta? Vi hängde på motorn som var en 8-hästare med kort rigg. Tyvärr gick den väldigt dåligt i vattnet med denna motor p.g.a. att motorn tappa vatten då sjeddan låg 6 cm ovanför skrovet.
Därför blev nästa moment att skära ur akterspegeln som vi sänkte med drygt 6.5 cm då det inte gör något om sjeddan hamnar lite under skrovet. När vi sjösatte nästa gång så upptäckte vi att båten hade spruckit i spacklet mellan akterspegen och bottenplywooden. Detta medförde att det började läcka in vatten. Men det läckte inte i mängder så vi kunde fortsätta med våran provkörning. Den gick otroligt mycke bättre och i och med att det blåste så kunde man inte ens gasa fullt då den gjorde bra fart men inte tål sjön bra.
Det som följde var att vi spacklade akterspegeln och bockade en aluminiumplåt då motorns höjd passade bra, plåten gjorde vi för att skydda akterspegeln mot påfrästningar från motorn vid gaspådrag. Vi gjorde också två stycken trekantsprofiler som vi stärkte upp akterspegen med så att den inte ska spricka igen.





Nu har det hänt mycket!
Nu på senare tid har vi kommit efter med bloggen en aning kom vi på, så nu är det dags att dela med oss av vad vi gjort.


Först och främst monterade vi plywood i för och akter för att sedan flexa av alla skruv som gick igenom ribborna när vi satte alla plywoods förutom i aktern. Tyvärr gick det inte att nå vissa skruv med flexen så därför fick vi fila av dessa vilket tog lite längre tid. Därefter var det dags för spackling på insidan, det krävdes dock inte så mycket men med tanke på härdtiden innan man kunde måla fördrjöjde detta arbetet till viss mån.
Sen var det dags att måla insidan. Där använde vi oss av en 1-komponentsfärg av märket Jotun. Sammanlagt blev det två lager färg på insidan varav ett vi spädde ut med förtunning för att trät skulle dra åt sig färgen bättre. Detta fungerade väldigt bra då vi märkte att trät sög åt sig färgen som en tvättsamp. Förhoppningsvis tillkommer ett lager på vissa slitytor för att ge ett extra skydd.
Sen spacklade vi utsidan av skrovet, alla skruvhål och skarvar som hittills var klara. Efter detta slipade vi för att jämna spacklet med skrovet och detta tog lång tid då slippappret snabbt blev igensatt av spackel.
Efter detta blandade vi upp blåfärg med förtunning för att få samma effekt som tidigare.
Nu skulle däcket på och vi hade inte någon plywood till detta, så vi fick gå till XL Bygg för att köpa detta. Tyvärr hade vi ingen bil som kunde lasta skivorna så vi fick bära dem. Eftersom en skiva inte var tillräckligt stor fick vi dela däcket i två, midskepps. Däcket är nu satt och förstärkningar i skarvarna är gjorde, ytterligare två ribbor för extra hållbarhet i relingen.
Vi har också slipat resten av båten och den är klar för att spacklas och målas nu.




Botten och sidorna är gjorda!
Denna vecka har det hänt en hel del som är synligt då nästan hela skrovet är klätt i plywood. Vi har slipat ner alla skarvar mellan skivorna och det ser väldigt bra ut, i de skarva där det blir en glipa ska vi lägga i epoxy-spackel och detta ska vi börja med nästa vecka. Vi ska även sätta på plywood på akterspegeln och fören och, spackla alla skruvhål och måla innerskrovet. När vi sedan fått på däcket kan vi spackla mellan däck och sidan av skrovet och därefter måla resten av båten.






Grunden är klar!
Nu har vi jobbat och slitit i ett antal dagar för att få ihop skelettet och nedan är resultatet på bilden. Deh ar blivit långa arbetspass och även in på natten ibland. Denna arbetsfasen har varit tidskrävande för det har krävts mycket precision för att få alla ribbor på rätt plats och för att böjningarna skulle bli rätt. Börjningarna, ja dom va inte helt lätta att göra, man fick böja och blöta i upprepade omgångar, men resultatet blev väldigt bra tycker vi. De två översta ribborna kunde vi dock inte böja så mycket som det behövdes så vi fick dela de vid fjärde spantet och skarva ihop dem.
I nästa arbetsmoment får vi dock se om det passar då vi ska sätta på all plywood förutom däcket på båten. Vi väntar med det för att kunna spackla där det behövs och måla hela båten, även invändigt. Färgen vi ska använda är en 1-komponentsfärg av märket JOTUN och den blev vi sponsrade av företeget swedeship yachtservice.


Här ovan ser man hur vi har böjt skrovet, visst blev det bra? :)

Nu ser man snart att det är en båt!
Nu har vi efter några väldigt sena kvällar kommit igång med att skriva i bloggen igen. Vi har under dessa dagar, kvällar och nätter lyckatas med att få tillbaka våra sista plankor och sätta ihopa dom. Men under denna ihopsättning upptäckte vi att vi hade missat att göra ett spant. Detta gjorde naturligtvis att våran planering blev lite rubbad för att vi fick ta tid för att göra ett extra spant. Urhålkningarna för passformen i kanterna fick vi ta natten till att göra själva då varnligtvis våran handledare brukar hjälpa oss med detta för att han har mycket bättre verktyg. Men med kort tid så han vi inte vänta. Då fick vi åka till XL-Bygg för att köpa mer virke så att vi kunde bygga de spantet också. När vi ändå var där så passade vi på att köpa en skiva 7mm furu plywood till alla förstärkningarna.



När vi väl hade gjort detta så upptäckte vi att vi skulle ha mer skruv också, så det var bara att åka till XL-Bygg igen. Men i sista änden så slutade det med att vi åkte till Biltema och köpte rostfria trallskruv för att det var drygt halva priset där. Efter detta så har vi också hunnit göra alla förstärkningar, limning, ihopsätning och grovslipning. Vi har också hunnit börja med att hugga ut spåren för bottenstocken.
Vi planerar att imorgon räkna ut hur mycket plywood vi kommer att behöva totalt och åka upp till XL-Bygg och köpa detta. Vi kommer förhoppningsvis också att fortsätta med urholkningar för bottenstock och övriga ribbor i mån av tid.




2011-03-02
Äntligen får vi börja sätta ihop båten!
Som vi tidigare sagt har vår handledare fasat ur plankorna och nu var det dags att börja sätta ihop dem. Till detta köpte vi ett vattenfast lim (Tremco trälim P.U.) samt rostfri trallskruv. Vi har nu två spant kvar att sätta ihop, dessa väntar vi på att få tillbaks från robert. När de sista två spanten är klara ska vi börja med förstärkningar i plywood till dem för att sedan sätta ihop spanten från akter till för. Målet är att bli klar med skelettet innan aprill.

21/02-11
Uppstart efter lov och praktik!
Nu är vi tillbaka från vårat jullov och praktik. Vi har innan jul hämtat våra plankor som våran handledare hade kapat till.
I dag har vi gjort hela de främre spantet och plocka fram och sorterat alla våra färdiga plankor. De flesta delar till spanten har vi överdimensionerat för att få en bättre hållbarhet. Vi har också letat upp var vi ska köpa lim och skruv. Detta har vi tänkt att införskaffa i samband med vårat spotlov vecka sju. Sedan är det dags att sammanfoga alla spant och ribbor för att sedan börja klä båten med plywood.

2011-02-08
Förberedelse För Sågning
Idag arbetade vi bara en kort stund, vi skulle bara rita ut några streck på de färdiga plankorna så att våran handledare kan hjälpa oss göra klart plankorna för ihopsättning.

18/10-2010
Fjärde Sektionen
Idag har vi gjort den fjärde sektionen. Det gick förvånansvärt snabbt tills vi insåg att vi hade slut på material. Efter det bestämde vi oss för att åka tillbaka till XL Bygg för att köpa mer virke för att kunna fortsätta.
Den stora skillnaden på denna sektionen var att vi var tvungna att göra en böj på däcksbalken för att vi ska få ett böjt och fint deck. Detta gjorde vi genom att hyvla ner ändarna på den övre sidan.

17/10-2010
Andra och tredje sektionen

Idag gjorde vi både andra och tredje sektionen och vi känner att vi börjar komma in i tänket så det går lite snabbare med arbetet. Idag stötte vi ej på några problem och den lilla bandsågen vi har nere i källaren fick vi att fungera, så tillsammans med den och hyvlar löste vi att göra en väldigt liten v-botten. Det var de största problemet idag så det gick relativt enkelt. Vi har nu tre sektioner kvar och sedan är det dags att sätta samman dem med hjälp av bottenstocken och sidlister.
15/11-2010
Akterspegeln
Idag har vi satt ihop en av de två delar som akterspegeln ska bestå av. Som alltid är det lite segt i början tills man kommer in i tänkandet och vi mötte ett problem, eftersom vinklarna inte är utskriva är vi tvugna att mäta ut vinklarna i ritningen och det kan hända att det skiljer någon grad. Denna del av akterspegeln passade rätt bra och det behövdes bara en finjustering. För att förenkla och göra arbetet snabbare har vi testat lite olika metoder och tillverkat ett ritverktyg för att kunna rita ut mitten längs brädan.

26/10-2010
Båtbygget börjar
Här är första gången vi arbetar med den praktiska delen av projektarbetet och vi börjar med att bygga akterspegeln. Vi valde aningen bredare brädor för akterspegeln eftersom den kommer utsättas för stora påfrestningar när man hänger på en motor ( om den inte sjunkigt innan :p )

Här är första sågtaget :)
4/10-2010
Dags att köpa virke
Vi började eftermiddagen med att räkna ut hur mycket virke vi skulle behöva för att kunna göra regelverket
till båten. Därefter åkte vi bort till XL Bygg här i Skärhamn för att köpa det virke vi behövde, detta gick på hela 140 kr och nu har vi virket hemma och klart för att börja.

29/9-2010