Sista jobbet!
Denna veckans jobb har varigt intensivt för att hinna klart till presentationen. Vi började veckan med att bocka en plåt som vi satte fast med sikaflex och skruv i aktern för att täta den lilla sprickan som hade blivit i spacklet och för att förhindra vidare leckor. Vi slipade också av hela båten för att få bort alla ojämnheter. Där efter så målade vi hela båten på nytt för att få en extra fin yta.



Nu flyter den!
Nu har det som vanligt hänt mycket och då är det dags att skriva i bloggen, dock kom det inte in något inlägg förra veckan då det glömdes bort p.g.a. allt hårt arbete.
Det som hänt och är väldigt märkbart är den färg som vi målat på sen förra inlägget. På skrovet är det nu ytterligare två lager ren färg för ett bättre skydd då vi redan har målat med grundfärg. Däcket fick sig också en hel del färg, först och främst en grundfärg utspädd med förtunning och sedan en med ren färg (tillkom naturligtvis efter vi sågat klart däcket). Vi har även målat insidan och under däcket med grått för att skydda mot eventuellt vatten. Eftersom det var ett stängt utrymme var det viktigt med ventilation och filtermask som vi utrustade oss med.
Nu var det dags för första sjösättningen, båten flöt mycket fint och höll helt tätt. Därmed uppfylldes en av våra frågeställningar, kommer båten att flyta? Vi hängde på motorn som var en 8-hästare med kort rigg. Tyvärr gick den väldigt dåligt i vattnet med denna motor p.g.a. att motorn tappa vatten då sjeddan låg 6 cm ovanför skrovet.
Därför blev nästa moment att skära ur akterspegeln som vi sänkte med drygt 6.5 cm då det inte gör något om sjeddan hamnar lite under skrovet. När vi sjösatte nästa gång så upptäckte vi att båten hade spruckit i spacklet mellan akterspegen och bottenplywooden. Detta medförde att det började läcka in vatten. Men det läckte inte i mängder så vi kunde fortsätta med våran provkörning. Den gick otroligt mycke bättre och i och med att det blåste så kunde man inte ens gasa fullt då den gjorde bra fart men inte tål sjön bra.
Det som följde var att vi spacklade akterspegeln och bockade en aluminiumplåt då motorns höjd passade bra, plåten gjorde vi för att skydda akterspegeln mot påfrästningar från motorn vid gaspådrag. Vi gjorde också två stycken trekantsprofiler som vi stärkte upp akterspegen med så att den inte ska spricka igen.





Nu har det hänt mycket!
Nu på senare tid har vi kommit efter med bloggen en aning kom vi på, så nu är det dags att dela med oss av vad vi gjort.


Först och främst monterade vi plywood i för och akter för att sedan flexa av alla skruv som gick igenom ribborna när vi satte alla plywoods förutom i aktern. Tyvärr gick det inte att nå vissa skruv med flexen så därför fick vi fila av dessa vilket tog lite längre tid. Därefter var det dags för spackling på insidan, det krävdes dock inte så mycket men med tanke på härdtiden innan man kunde måla fördrjöjde detta arbetet till viss mån.
Sen var det dags att måla insidan. Där använde vi oss av en 1-komponentsfärg av märket Jotun. Sammanlagt blev det två lager färg på insidan varav ett vi spädde ut med förtunning för att trät skulle dra åt sig färgen bättre. Detta fungerade väldigt bra då vi märkte att trät sög åt sig färgen som en tvättsamp. Förhoppningsvis tillkommer ett lager på vissa slitytor för att ge ett extra skydd.
Sen spacklade vi utsidan av skrovet, alla skruvhål och skarvar som hittills var klara. Efter detta slipade vi för att jämna spacklet med skrovet och detta tog lång tid då slippappret snabbt blev igensatt av spackel.
Efter detta blandade vi upp blåfärg med förtunning för att få samma effekt som tidigare.
Nu skulle däcket på och vi hade inte någon plywood till detta, så vi fick gå till XL Bygg för att köpa detta. Tyvärr hade vi ingen bil som kunde lasta skivorna så vi fick bära dem. Eftersom en skiva inte var tillräckligt stor fick vi dela däcket i två, midskepps. Däcket är nu satt och förstärkningar i skarvarna är gjorde, ytterligare två ribbor för extra hållbarhet i relingen.
Vi har också slipat resten av båten och den är klar för att spacklas och målas nu.



